úterý 16. listopadu 2021

Suzuki V Strom 650 (2009) a Yamaha Tenéré 700 (2021) - moje srovnání


Napadlo mne, že by nebylo od věci sepsat srovnání mezi mými dvěma oblíbenými motocykly. Ne srovnání ve stylu, že jeden má tolik a tolik mm dlouhé zdvihy vepředu a vidlici typ x a druhý zase jinak. Prostý jinoch nebo sečtělá dívka, lstivý stařík či samostatná žena zcela jistě najdou precizní srovnání parametrů na motorkářských webech a nemá cenu zatěžovat datový prostor prostým kopírováním údajů. Spíše jde mi o to, abych popsal subjektivní pocity a dojmy (jak jinak, objektivní jsou jen ty kg, mm a podobně) z nich a našel jejich rozdíly a nebo překvapivé shody. Mám tu výhodu, že jsem oba tyto stroje měl za sebou a velmi dobře si pamatuji vlastnosti Stroma a mohu je ještě "za tepla" porovnat s Terkou.




Proč jsem vlastně měnil moto



Proč? Impulsivní nákup. Tedy, úplně ne, ale... Ale to bylo tak. Svého V Stroma jsem dotáhl k mé naprosté spokojenosti. Moto ergonomicky bylo dost zásadně pozměněno. Zvednuté moto na kostech vzadu, péra vpředu-vzadu Hyperpro, velké zvednutí řídítek a sama nová zvednutá řídítka, přešité a zvýšené sedlo a snížené stupačky umožnily posaz a stání v stupačkách plně srovnatelné např. s BMW GS. Mým 190 cm se pohodlně bez hrbení postavilo. Průchodnost terénem se zlepšila, pn
eu Heidenau Scout K 60 si poradily se všemi nástrahami komunikací. Více méně. Proč více méně? Ačkoliv můj strom dost "zmarselusovatěl" - Marcel z Marcelus.com bude vědět, co to znamená, tedy když moto doplníte/vylepšíte jeho produkovanými doplňky a pak teda moje motorka i "zmilovatěla" - modří vědí, znamená to excelentní servis a seřízení u Romana Milo, tak přes jeho stromózní dokonalost je to Strom se vším dobrý, ale i špatným, co nadělil výrobce. 


Co nadělil dobrého? Skvělý motor. Skvělý 2 válec do L, který v obsahu 650ccm zabere a táhne a táhne, když pak chcete týrat 4 válce v zatáčkovitém stoupání, točte 8 tis a uvidíte, jak je proženete. Spotřeba 4,x l/100km, jednoduchost a bytelnost stroje, sedlo pro 2, velká nádrž atd atd. Ideální polykač kilometrů po všech cestách Evropy. Třeba Evropy, ale i jiných kontinentů. Miliony doplňků různé kvality, servis v každé díře planety (strojů vyrobeno mnoho, mnohde jsou stromy služební motocykly policejních sborů). Jenže zároveň výrobce předurčil Stroma na hezké, raději zpevněné cesty, nebo ještě tak pěkné šotoliny. Což už i v CZ může být problém. Kdo zná občasnou nekvalitu středočeských silnic, ví, o čem mluvím. Zdvihy 150 mm, hmotnost stroje a podobně a zejména jeho světlá výša (tady spíše "nížka") omezují občas průchodnost stroje horší cestou/pěšinou/nájezdem na obrubník a charakteristika útlumu nutí jet přes silnou nerovnost někdy až pomalou jízdou/krokem. A zejména, obsadíte-li moto spolujezdcem a nabalíte na týdenní trip. A i když teda budete "marselusovat" Strom co to jde, je to stále silniční cestovní bike (takové městské SUV), se kterým objedete svět, ale cítíte častěji, že se můžete dostat na hranu toho, co bike zvládá a co už je "týrání" stroje. On Strom zvládne všechno a asi to i vydrží (viz šílený cestovatel Pavel Pondělík), ale někdy ve mě duše člověka, co má mechaniku, stroje a pod rád, trochu už úpěla. Jeď si se Stromem do Porto, dojeď na zastrčenou pláž na ostrově v Chorvatsku, ale musíš často myslet hlavou, abys na místo dojel bez odrbání spodku a s nevytřesenou duší. Ale jo, dáte to - ale někdy s odřenýma ušima. Doslova. Nu, proč ne. Zato prolétnutí se po krásné silničce v německé Černém lese, alpskou silničkou apod. vás katapultuje do výšin blaženosti. Strom je prostě univerzál. Není v ničem nejlepší. Ale ve všem je dost dobrej. To je jeho přednost. Zvedněte podvozek, dejte špunty a rezervujte si pokoj v hotelu v Magadanu a že jedete po ose. Cajk. Dejte pneu pro sportovní 4 válcové šestistovky a že jedete amatérský závod na alpský vrcholek. Taky cajk, ať si rezervují místo pro vás na bedně. A nechte si na kolech omotané matrace a klidně slibte sousedovi z vaší vesnice, že ráno s ním stáhnete klády z lesa, co porazil a taky cajk.

Takže já byl s mým stromem spokojený člověk. Ale víte jak. Člověk pokukuje, co tak se za motorky prodává, můj bike kroutil letos12 rok své existence a při průjezdu Rumunskem /mimo asfalt a při dovolené v Makedonii si člověk řekne - ej, chtělo by to trošku nějakou kozu. Vyšší. Ne, že by s ní jeden skákal ze skály na skálu jak s trialem, ale aby to fakt bylo SUV na projetí těch jejich "silnic", aniž bych trnul, že na zlomu svahu uváznu jak šlapka v kabině tiráku v Rudné, kde - aháááá - bylo víc tureckých řidičů, než si myslela. A přišla Yamaha Tenéré. V 2020 jsem se na ní byl podívat a svézt se. První půjčená moto od dealera byla - no byla podle mě pro mě špatně nastavená a říkal jsem si: Strom! U něj zůstanu! Jedině.  Jenže jsem si na konci sezóny půjčil Tenerku mého kamaráda, která měla správně nastavené tlumení, nesjeté gumy a ze mě vypadlo - to je vlastně STROM. Jen na podpatcích, hubenější, jinak všechno to má!!! Charakter 2 válce do V/L, jede to jako elektromotor, nežere a zááábava! A ten podvozek. Ten podvozek. No a nic, svezl jsem se, jo paráda a co. Nebudu přece utrácet. No jo no.. Ale v prvním kvartále roku 2021 si řikám - bude mi letos 50 (dnes je mi 50 let a jeden den ;-) a neměl bych si udělat radost? A můj kamarád Jirka jen popichoval a přikládal pod kotel. Jen si udělej radost. Neboj se! :-)  Hm....telefonát kamaráda Jirky. Hele, jsem náááhodou v prodejně Yamaha. Ti dám prodejce: Brý den pane. Tenerky nejsou. Tak za půl až 3/4 roku. Aha. Hm. Aspoň neutratim. Ale heleďte pane, zbyla nám tu jedna Rally Edition verze, týpek nesložil zálohu. Já - jo? A není ona dražší o 40 tis? Dealer. No je. Ale je hezká, má Akrapoviče a bude za týden skladem... Aha. A když pošlete ještě teď hned zálohu na objednávku.... Já: say no more. TAKHLE jsem přišel k světle modré Yamaha Tenéré 700 Rally Edition.


A jaká vlastně Yamaha Tenéré oproti V Stromu je?

To se dozvíte v pokračování příště :-)




Žádné komentáře:

Okomentovat